مردها و زن ها رفتارهای دوستدار محیط زیست را با رفتار‌های زنانه مرتبط می دانند. گزارشی جدید از هفت مطالعه که روی دو هزار نفر داوطلب زن و مرد انجام گرفته اند نشان می دهد مردها و زن ها رفتارهای دوستدار محیط زیست را با رفتار‌های زنانه مرتبط می دانند. براساس گزارش ساینتیفیک آمریکن، دانشمندان می گویند به این دلیل است که مردها علاقه چندانی به انجام فعالیت هایی در راستای محافظت از محیط زیست از خود نشان نمی دهند، زیرا می ترسند رفتار آنها زنانه در نظر گرفته شود. به گفته دانشمندان مطالعات پیشین نشان دا ...

چرا مردها کمتر دوستدار محیط زیست هستند؟



 

دلیل گرایش زنان به محیط زیست,كليشه سبز زنانه

مردها و زن ها رفتارهای دوستدار محیط زیست را با رفتار‌های زنانه مرتبط می دانند

 

گزارشی جدید از هفت مطالعه که روی دو هزار نفر داوطلب زن و مرد انجام گرفته اند نشان می دهد مردها و زن ها رفتارهای دوستدار محیط زیست را با رفتار‌های زنانه مرتبط می دانند.

 

براساس گزارش ساينتيفيک آمريكن، دانشمندان می گويند به اين دليل است كه مردها علاقه چندانی به انجام فعاليت هايی در راستای محافظت از محيط زيست از خود نشان نمی دهند، زيرا می ترسند رفتار آنها زنانه در نظر گرفته شود.

 

به گفته دانشمندان مطالعات پيشين نشان داده بودند كه نگرانی مرد‌ها برای حفظ هويت مردانه بيشتر از نگرانی زن ها برای حفظ هويت زنانه آنها است. در اين صورت اگر مرد‌ها از اين نظر احساس امنيت بيشتری داشته باشند،‌ نسبت به استفاده از محصولات پاک و غير مضر برای محيط زيست گرايش بيشتری پيدا می كنند.

 

محققان در مجموعه ای از آزمايش ها رفتار مردان و زنان را نسبت به خريداری محصولات پاک و رفتار اين افراد در حين خريد مورد بررسی قرار دادند تا مرز و محدوده پديده ای كه محققان آن را "كليشه سبز زنانه" ناميده اند را مشخص سازند.

 

مطالعات پيشين نشان داده بودند كه كه مردان بيشتر از زنان انرژی مصرف كرده و بازيافت كمتري انجام می دهد اما دليل اين رفتار مشخص نشده بود. اكنون محققان موفق به كشف ارتباط روانی ميان زنانگی و دوستدار محيط زيست بودن شده اند. قطعا اين روند در مورد تمامي مردان زمين صادق نيست، اما محققان دريافتند هم مردان و هم زنان فعاليت های سازگار با محيط زيست را رفتارهايی زنانه می بينند.

 

برای مثال در يكی از آزمايش ها داوطلبان م��د و زن اعلام كردند استفاده از كيسه های برزنتی در فروشگاه ها رفتاری زنانه تر از استفاده از كيسه های پلاستيكی است، صرف نظر از اينكه مشتری زن باشد يا مرد. در آزمايشي ديگر داوطلبان با ياد‌آوردن خاطره زمانی كه عملی مثبت در راستای محافظت از محيط زيست انجام داده بودند، اعلام كردند نسبت به اين خاطره حس زنانه بيشتري دارند.

 

محققان باور دارند از اين يافته مي‌توان به عنوان فرصتی برای بررسی اين موضوع استفاده كرد كه چگونه می توان دوستدار محيط زيست بودن را دچار تغيير ساختار كرد به شكلی كه تصوير مردانه مردان از بين نرود. برای مثال يک سازمان خيريه محافظ محيط زيست اگر نامش "دوستان طبيعت" باشد و لوگويي به شكل يک درخت سبز روشن داشته باشد، بيشتر مورد پسند زنان است اما مرد‌ها ترجيح مي‌دهند نام اين سازمان "رنجرهای حيات وحش" باشد و لوگويی به شكل يک گرگ درحال زوزه كشيدن به سمت ماه داشته باشد.

 

چنين تغييراتی در بازاريابی به صورت مداوم در حوزه های ديگر برای جذب مشتری بيشتر درحال اجرا هستند و اكنون زمان آن رسيده تا در زمينه محصولات و فعاليت های دوستدار محيط زيست نيز به اجرا گذاشته شوند.

 

منبع : hamshahrionline.ir

کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه